42 215-66-60
A-   A   A+

Zmień wielkość tekstu
A-
A
A+

Program „Aktywny samorząd”


 

 

W roku 2019 Powiat Pabianicki kontynuuje realizację pilotażowego programu pod nazwą „Aktywny samorząd”, finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

Harmonogram realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2019 r.

Termin

Opis

11.03.2019

Termin złożenia wystąpienia przez Powiat Pabianicki o przyznanie środków finansowych PFRON na realizację programu w bieżącym roku

19.03.2019-31.03.2019

Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie półrocza/semestru
w ramach roku szkolnego/akademickiego 2018/2019

31.08.2019

Termin zakończenia przyjmowania wniosków w ramach Modułu I programu

01.09.2019-10.10.2019

Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie półrocza/semestru
w ramach roku szkolnego/akademickiego 2019/2020

 

Formularze wniosków o dofinansowanie nauki na poziomie wyższym ze środków PFRON w ramach Modułu II pilotażowego programu „Aktywny samorząd” dostępne są na stronie internetowej oraz w siedzibie PCPR w Pabianicach ul. Traugutta 6a w pokoju 16/17.

UWAGA!

Termin rozpoczęcia naboru wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Modułu I pilotażowego programu „Aktywny samorząd” zostanie podany do publicznej wiadomości po otrzymaniu formularzy wniosków opracowanych przez Biuro PFRON
w Warszawie.

 

Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika, ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie – pełnomocnictwo wnioskodawca dołącza do wniosku wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika, iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.Wzór ośw. pełnomocnika

 

Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, poprzez dofinansowanie kosztów edukacji w szkole policealnej, kolegium lub w szkole wyższej

(studia I stopnia, studia II stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie – III stopnia, prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym (dziennym)  lub niestacjonarnym (wieczorowym, zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu), a także kosztów przewodu doktorskiego, otwartego poza studiami doktoranckimi

 

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która:
  • posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • pobiera naukę w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium lub ma przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
  1. Kwota dofinansowania poniesionych kosztów nauki na jeden semestr/półrocze w 2019 r. wynosi w przypadku:
  • dodatku na pokrycie kosztów kształceniado 1.000 zł, przy czym kwota ta może zostać zwiększona nie więcej niż o:
  • 700 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca ponosi dodatkowe koszty z powodu barier w poruszaniu się – z tytułu pomocy asystenta osoby niepełnosprawnej,
  • 500 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,
  • 300 zł w przypadku posiadania aktualnej Karty Dużej Rodziny,
  • 300 zł w przypadku pobierania nauki jednocześnie na dwóch (lub więcej) kierunkach studiów/nauki,
  • 200 zł w przypadku studiowania w przyspieszonym trybie,
  • 300 zł w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest osoba poszkodowana w 2018 lub w 2019 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych,
  • 300 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca korzysta z usług tłumacza języka migowego.

Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia nie przysługuje w przypadku, gdy Wnioskodawca zmieniając kierunek lub szkołę/uczelnię  w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobiera naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem ze środków PFRON w ramach programu.

  • dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego –
     do 4.000 zł,
  • opłaty za naukę (czesne)równowartość kosztów czesnego w ramach jednej aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) – niezależnie od daty poniesienia kosztów, jednak nie więcej niż 3.000 zł, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 3.000 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł netto na osobę.

W przypadku, gdy Wnioskodawca w Module II pobiera naukę w ramach dwóch i więcej form kształcenia na poziomie wyższym (kierunków studiów), kwota dofinansowania opłaty za naukę (czesne) może być zwiększona o równowartość połowy kosztów czesnego na kolejnym/kolejnych kierunkach nauki, przy czym dofinansowania powyżej kwoty 1.500 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł netto na osobę.

  1. Udział własny w zakresie kosztów czesnego.

 

Liczba form kształcenia jednocześnie
objętych dofinansowaniem w ramach programu

Wnioskodawcy zatrudnieni:

Wnioskodawcy,
którzy nie są 
zatrudnieni:

Jedna forma kształcenia na poziomie wyższym
(na jednym kierunku)

15%

brak udziału własnego

Więcej niż jedna forma kształcenia na poziomie wyższym (więcej niż jeden kierunek)

65% *

50% *

 

*Warunek dotyczy drugiej i kolejnych form kształcenia na poziomie wyższym (drugiego i kolejnych kierunków).

Z obowiązku wniesienia w/w udziału własnego w module II zwolniony jest wnioskodawca, gdy wysokość jego przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Wnioski i załączniki:

 

Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

  • Kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • W przypadku osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich – dokument potwierdzający wszczęcie przewodu doktorskiego,
  • Uwaga! Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki na kilku formach kształcenia lub na kilku kierunkach danej formy kształcenia przedstawia odrębny dokument dla każdej szkoły lub kierunku nauki. Wzór określony w załączniku nr 4 do wniosku nie dotyczy osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich oraz studentów uczelni zagranicznych – osoby te przedstawiają wymagany dokument wg wzoru obowiązującego w danej szkole,
  • W przypadku studentów odbywających staż zawodowy za granicą w ramach programów Unii Europejskiej – wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły dokument potwierdzający zakwalifikowanie na staż a w przypadku studentów, którzy w dniu złożenia wniosku odbywają staż, także dokument potwierdzający odbywanie tego stażu,
  • W przypadku Wnioskodawców, którzy są zatrudnieni – wystawiony przez pracodawcę załącznik nr 7 do wniosku,
  • Kserokopia Karty Dużej Rodziny, jeżeli Wnioskodawca taką kartę posiada i ubiega się o zwiększenie dodatku z tego tytułu,
  • Dokument potwierdzający poniesienie dodatkowych kosztów z tytułu pomocy tłumacza języka migowego lub asystenta osoby niepełnosprawnej, jeżeli Wnioskodawca ponosi takie koszty i ubiega się o zwiększenie dodatku z tego tytułu (honorowane będzie oświadczenie podpisane przez Wnioskodawcę oraz tłumacza języka migowego bądź asystenta osoby niepełnosprawnej) ,
  • W przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

 

Warunki wykluczające uczestnictwo w programie „Aktywny samorząd”:

– wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec Powiatu Pabianickiego i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach,

– przerwa w nauce.

Środki finansowe stanowiące udział własny Wnioskodawcy nie mogą pochodzić ze środków PFRON.

Dokumenty, związane z realizacją programu „Aktywny samorząd” zostały umieszczone na witrynie internetowej PFRON. Została utworzona odrębna skrzynka pocztowa na potrzeby wdrażanego programu (as@pfron.org.pl), gdzie samorządy powiatowe i osoby niepełnosprawne mogą kierować korespondencję, dotyczącą programu.

Dofinansowanie w ramach Modułu II będzie następowało na pisemny wniosek osoby niepełnosprawnej. Wnioski należy składać do jednostki organizacyjnej samorządu powiatowego, właściwego dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

W przypadku mieszkańców Powiatu Pabianickiego wnioski należy składać
do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach przy ul. Traugutta 6a,
pokój 3/4 (sekretariat) lub pokój 16/17, tel. 42 215 66 60 wew. 3.

 

Dodatkowe informacje dla Wnioskodawców:

W ramach naboru wniosków w 2019 roku Wnioskodawców obowiązują również przepisy
i regulacje zawarte w następujących dokumentach:

  1. Zasadach programowych pilotażowego programu „Aktywny samorząd,

https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/aktywny-samorzad/dokumenty-programowe/

  1. Kierunkach działań oraz warunkach brzegowych obowiązujących realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2019 roku,

Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2019 roku

  1. Zasadach dotyczących wyboru, dofinansowania i rozliczania wniosków
    o dofinansowanie w ramach modułu I i II pilotażowego programu „Aktywny samorząd”. 

Zasady dotyczące wyboru, dofinansowania i rozliczania wniosków o dofinansowanie w ramach Modułu I i II pilotażowego programu „Aktywny samorząd”

Powyższe dokumenty znajdą Państwo również na stronie http://www.pfron.org.pl

 

UWAGA STUDENCI!!!

 

Od września 2019 r. osoby ubiegające się o dofinansowanie nauki
na poziomie wyższym mogą uzyskać zwiększenie dodatku na pokrycie kosztów nauki maksymalnie o 800 zł na jedno półrocze w przypadku, gdy posiadają podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP  i złożą wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w dedykowanym systemie SOW, przygotowanym przez PFRON.

 

Wnioski będzie można wypełnić i złożyć w wersji elektronicznej poprzez dedykowaną do tego celu platformę internetową SOW:  https://portal-sow.pfron.org.pl/

 

UWAGA OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE!!!

 

W 2019 roku Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uruchomił dofinansowania do zakupu wózków inwalidzkich o napędzie elektrycznym (Moduł I Obszar C Zadanie nr 1) oraz do zakupu skuterów inwalidzkich o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego
(Moduł I Obszar C Zadanie nr 5).

Szczegóły poniżej.

 

W roku 2019 Powiat Pabianicki kontynuuje realizację pilotażowego programu pod nazwą „Aktywny samorząd”, finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

Harmonogram realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2019 r.

Termin

Opis

11.03.2019

Termin złożenia wystąpienia przez Powiat Pabianicki o przyznanie środków finansowych PFRON na realizację programu w bieżącym roku

01.03.2019-30.03.2019

Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie półrocza/semestru
w ramach roku szkolnego/akademickiego 2018/2019

01.03.2019-31.08.2019

Termin przyjmowania wniosków w ramach Modułu I programu

12.08.2019-30.09.2019

Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie zakupu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym w ramach Modułu I Obszaru C Zadania nr 1 programu

01.09.2019-10.10.2019

Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie półrocza/semestru
w ramach roku szkolnego/akademickiego 2019/2020

 

Formularze wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON
w ramach programu „Aktywny samorząd” dostępne są na stronie internetowej
oraz w siedzibie PCPR w Pabianicach ul. Traugutta 6a w pokoju 3/4.

Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika, ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie – pełnomocnictwo wnioskodawca dołącza do wniosku wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika,
iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.
/w tym miejscu umieścić link o nazwie „Wzór Oświadczenie pełnomocnika”/

 

 

UWAGA !!!!

  1. Wnioskodawcy:

– Modułu I Obszaru C  Zadania nr 3, starający się o dofinansowanie zakupu protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne

oraz

 – Modułu I Obszaru C  Zadania nr 4, starający się o dofinansowanie pomocy w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne.

Poniżej znajdują się wzory formularzy oferty specyfikacji i kosztorysu dla wnioskodawców Obszaru C Zadania nr 3 i Obszaru C Zadania nr 4, które wypełnione w formie edytowalnej przez dwie niezależne firmy protetyczne a następnie wydrukowane, opatrzone pieczęcią firmową i podpisane przez osobę sporządzającą, należy dołączyć do wniosku o dofinansowanie.

  1. Ponadto osoby, które zawarły umowę dofinansowania na:

– zakup protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne – wraz z dokumentami rozliczeniowymi z przyznanego dofinansowania muszą dostarczyć wypełnioną w formie edytowalnej przez firmę protetyczną wykonującą protezę, następnie wydrukowaną, opatrzoną pieczęcią firmową i podpisem pracownika sporządzającego „Specyfikację i kosztorys protezy dla Beneficjenta wykonanej w ramach programu „Aktywny samorząd”,

– pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne – wraz z dokumentami rozliczeniowymi z przyznanego dofinansowania muszą dostarczyć wypełnioną w formie edytowalnej przez firmę protetyczną naprawiającą protezę, następnie wydrukowaną, opatrzoną pieczęcią firmową i podpisem pracownika sporządzającego „Specyfikację i kosztorys naprawy protezy dla Beneficjenta wykonanej w ramach programu „Aktywny samorząd”.

Zestawienie wyżej wymienionych dokumentów:

 

    Forma wsparcia

 

 

 

Kogo dotyczy

Moduł I Obszar C Zadanie nr 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne

Moduł I Obszar C Zadanie nr 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne

Wnioskodawca, tj. osoba, która złożyła wniosek o dofinansowanie

Wzór nr 9 – C3_O

Propozycja (oferta) specyfikacji i kosztorysu do protezy dla Wnioskodawcy w ramach programu „Aktywny samorząd”

Wzór nr 10– C4_O

Propozycja (oferta) specyfikacji i kosztorys naprawy protezy dla Wnioskodawcy w ramach programu „Aktywny samorząd”

Beneficjent, tj. osoba, która zawarła umowę dofinansowania

Wzór nr 11– C3_K

Specyfikacja i kosztorys protezy dla Beneficjenta wykonanej w ramach programu „Aktywny samorząd”

Wzór nr 12 – C4_K

Specyfikacja i kosztorys naprawy protezy dla Beneficjenta, wykonanej w ramach programu „Aktywny samorząd”

 

 

W roku 2019 są realizowane następujące obszary wsparcia:

 

Moduł I Obszar A Zadanie nr 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego),
    bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona lub jest osobą do lat 18
    i posiada:
  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dysfunkcję narządu ruchu.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 10.000 zł.
  2. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 15% ceny brutto.
  3. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:
  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia
    o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • w przypadku osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu ruchu, która nie jest przyczyną wydania orzeczenia dot. niepełnosprawności, ale jest konsekwencją ujętych w orzeczeniu schorzeń (np. o charakterze neurologicznym – symbol orzeczenia: 10-N lub całościowych zaburzeń rozwojowych – symbol orzeczenia:
    12-C), należy dołączyć do wniosku zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające, że następstwem schorzeń, stanowiących podstawę orzeczenia jest dysfunkcja narządu ruchu,
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia/skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • kserokopia dokumentu potwierdzającego fakt bycia właścicielem
    lub współwłaścicielem samochodu (w przypadku osób niepełnoletnich
    i pozbawionych zdolności do czynności prawnych, posiadaczem samochodu jest wnioskodawca), w przypadku gdy wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie wyłącznie sprzętu/rządzeń mobilnych (niemontowanych w samochodzie na stałe), posiadanie samochodu może być udokumentowane aktualną umową (np. umowa użytkowania, najmu, użyczenia, dzierżawy itp.),
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar A Zadanie nr 2pomoc w uzyskaniu prawa jazdy

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego) i posiada:
  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • dysfunkcję narządu ruchu.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 4.800 zł, w tym :
  • dla kosztów kursu i egzaminów kategorii B – 2.100 zł,
  • dla kosztów kursu i egzaminów pozostałych kategorii – 3.500 zł,
  • dla pozostałych kosztów uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania Wnioskodawcy (zakwaterowanie, wyżywienie, dojazdy w okresie trwania kursu) – 800 zł.
  1. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 25% ceny brutto.
  2. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:
  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenia równoważnego),
  • w przypadku osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu ruchu, która nie jest przyczyną wydania orzeczenia dot. niepełnosprawności, ale jest konsekwencją ujętych w orzeczeniu schorzeń (np. o charakterze neurologicznym – symbol orzeczenia: 10-N lub całościowych zaburzeń rozwojowych – symbol orzeczenia:
    12-C), należy dołączyć do wniosku zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające, że następstwem schorzeń, stanowiących podstawę orzeczenia jest dysfunkcja narządu ruchu,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku
    z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar A Zadanie nr 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego) i posiada:
  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • dysfunkcję narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 4.800 zł, w tym :
  • dla kosztów kursu i egzaminów kategorii B – 100 zł,
  • dla kosztów kursu i egzaminów pozostałych kategorii – 500 zł,
  • dla pozostałych kosztów uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania Wnioskodawcy (zakwaterowanie, wyżywienie, dojazdy w okresie trwania kursu) – 800 zł,
  • dla kosztów usług tłumacza języka migowego – 500 zł.
  1. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 25% ceny brutto.
  2. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:
  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenia równoważnego),
  • w przypadku osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu ruchu, która nie jest przyczyną wydania orzeczenia dot. niepełnosprawności, ale jest konsekwencją ujętych w orzeczeniu schorzeń (np. o charakterze neurologicznym – symbol orzeczenia: 10-N lub całościowych zaburzeń rozwojowych – symbol orzeczenia:
    12-C), należy dołączyć do wniosku zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające, że następstwem schorzeń, stanowiących podstawę orzeczenia jest dysfunkcja narządu ruchu,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • oświadczenie wnioskodawcy, że w trakcie kursu i egzaminów niezbędne jest wsparcie w formie usługi tłumacza języka migowego,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku
    z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar A Zadanie nr 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego),
    bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona i posiada:
  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • dysfunkcję narządu słuchu.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 4.000 zł.
  2. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 15% ceny brutto.
  3. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:
  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • w przypadku osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu słuchu, która nie jest przyczyną wydania orzeczenia dot. niepełnosprawności (gdy orzeczenie jest wydane
    z innego powodu), należy dołączyć do wniosku zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające ubytek słuchu powyżej 70 decybeli (db),
  • kserokopia dokumentu potwierdzającego fakt bycia właścicielem
    lub współwłaścicielem samochodu, w przypadku gdy wnioskodawca ubiega się
    o dofinansowanie wyłącznie sprzętu/rządzeń mobilnych (niemontowanych
    w samochodzie na stałe), posiadanie samochodu może być udokumentowane aktualną umową (np. umowa użytkowania, najmu, użyczenia, dzierżawy itp.),
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar B Zadanie nr 1pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego
lub jego elementów oraz oprogramowania

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona lub jest osobą do lat 18 i posiada:
  • znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dysfunkcję obu kończyn górnych lub narządu wzroku.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi:
  • dla osoby niewidomej 24.000 zł, z czego na urządzenia brajlowskie – 15.000zł,
  • dla pozostałych osób z dysfunkcją narządu wzroku – 9.000 zł,
  • dla osób z dysfunkcją obu kończyn górnych – 5.000 zł.
  1. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 10% ceny brutto.

 

  1. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

 

  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności
    lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • zaświadczenie wypełnione przez lekarza okulistę – w przypadku, gdy orzeczenie
    o znacznym stopniu niepełnosprawności jest wydane z innego powodu niż dysfunkcja narządu wzroku a także w przypadku osób niepełnosprawnych do 16 r. ż.,
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia/skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

Moduł I Obszar B Zadanie nr 2dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego
i oprogramowania

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która otrzymała pomoc w ramach Obszaru B, tj. w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania.
  2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi:
  • dla osoby głuchoniewidomej – 4.000 zł,
  • dla osoby z dysfunkcją narządu słuchu – 3.000 zł,
  • dla pozostałych adresatów – 2.000 zł,

z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w indywidualnych przypadkach maksymalnie o 100%, wyłącznie w przypadku, gdy poziom dysfunkcji narządu wzroku
lub słuchu wymaga zwiększenia liczby godzin szkolenia.

  1. Udział własny nie jest wymagany.

 

  1. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

 

  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia/skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

 

Moduł I Obszar B Zadanie nr 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego
lub jego elementów oraz oprogramowania

 

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona, i posiada:
  • umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • dysfunkcję narządu wzroku.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 6.000 zł.
  2. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 30% ceny brutto.

 

  1. Wnioski i załączniki:

 

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

 

  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • zaświadczenie wypełnione przez lekarza okulistę – w przypadku, gdy orzeczenie
    o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności jest wydane z innego powodu
    niż dysfunkcja narządu wzroku,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar B Zadanie nr 4pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego
lub jego elementów oraz oprogramowania

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona lub jest osobą do lat 18 i posiada:
  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dysfunkcję narządu słuchu,
  • trudności w komunikowaniu się za pomocą mowy.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 2.500 zł.
    3. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 10% ceny brutto.
  2. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

 

  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia
    o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • w przypadku osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu słuchu, która nie jest przyczyną wydania orzeczenia dot. niepełnosprawności (gdy orzeczenie jest wydane
    z innego powodu), należy dołączyć do wniosku zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające ubytek słuchu powyżej 70 decybeli (db),
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia/skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar B Zadanie nr 5pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie
    o niepełnosprawności, oraz otrzymała pomoc w ramach Obszaru B – Zadanie nr 1 lub nr 4,
    tj. w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania.
  2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi: 1.500 zł.
    3. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 10% ceny brutto.

 

  1. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

 

  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności
    lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia/skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • kserokopia karty gwarancyjnej obejmującej przedmiot dofinansowania,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar C Zadanie nr 1pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego
o napędzie elektrycznym

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona lub jest osobą do lat 18 i posiada:
  • znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,
  • zatrudnienie lub uczy się lub opinia eksperta PFRON potwierdzi rokowania uzyskania zdolności do pracy albo do podjęcia nauki w wyniku wsparcia udzielonego
    w programie.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 10.000 zł.
  2. Refundacja kosztów dojazdu Wnioskodawcy na spotkanie z ekspertem PFRON –
    w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł.
  3. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 10% ceny brutto.

 

  1. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

 

  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności
    lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia/skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • dwa egzemplarze faktury proforma (lub innego dokumentu gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określającej przedmiot dofinansowania oraz jego koszt, wystawione przez dwie niezależne firmy,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar C Zdanie nr 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym

 

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności oraz jest użytkownikiem skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
  2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 3.500 zł.
  3. Udział własny nie jest wymagany.
  4. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

 

  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności
    lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia/skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • kserokopia dokumentu potwierdzającego posiadanie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (faktura zakupu lub imienna karta gwarancyjna),
  • kserokopia karty gwarancyjnej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar C Zadanie nr 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny,
w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona oraz posiada:
  • stopień niepełnosprawności,
  • potwierdzoną opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
  • potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy
    w wyniku wsparcia udzielonego w programie.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. (dla protez na III poziomie jakości) wynosi przy amputacji:
  • w zakresie ręki – 9.000 zł,
  • przedramienia – 20.000 zł,
  • ramienia lub wyłuszczeniu w stawie barkowym – 26.000 zł,
  • na poziomie podudzia – 14.000 zł,
  • na wysokości uda (także przez staw kolanowy) – 20.000 zł,
  • uda lub wyłuszczeniu w stawie biodrowym – 25.000 zł,

z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w wyjątkowych przypadkach i wyłącznie wtedy, gdy celowość zwiększenia jakości protezy do poziomu IV (dla zdolności do pracy Wnioskodawcy) zostanie zarekomendowana przez eksperta PFRON.

  1. Refundacja kosztów dojazdu Wnioskodawcy na spotkanie z ekspertem PFRON –
    w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł.
  2. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 10% ceny brutto.
  3. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:
  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania (opis techniczny protezy kończyny) oraz jego koszt,
  • formularze oferty specyfikacji i kosztorysu protezy (wzór nr 9-C3_O)
    dla wnioskodawców Obszaru C Zadania nr 3, wypełnione w formie edytowalnej przez dwie niezależne firmy protetyczne a następnie wydrukowane, opatrzone datą, pieczęcią firmową i podpisane przez osobę sporządzającą,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar C Zadanie nr 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości)

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona oraz posiada:
  • stopień niepełnosprawności,
  • potwierdzoną opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
  • potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy
    w wyniku wsparcia udzielonego w programie.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi przy amputacji:
  • w zakresie ręki – 700 zł,
  • przedramienia – 000 zł,
  • ramienia lub wyłuszczeniu w stawie barkowym – 800 zł,
  • na poziomie podudzia – 200 zł,
  • na wysokości uda (także przez staw kolanowy) – 000 zł,
  • uda lub wyłuszczeniu w stawie biodrowym – 500 zł,
  1. Refundacja kosztów dojazdu Wnioskodawcy na spotkanie z ekspertem PFRON –
    w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł.
  2. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 10% ceny brutto.
  3. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:
  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • kserokopia/skan dokumentu potwierdzającego posiadanie protezy kończyny (faktura zakupu lub imienna karta gwarancyjna),
  • kserokopia karty gwarancyjnej posiadanej protezy kończyny,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania  oraz jego koszt,
  • formularze oferty specyfikacji i kosztorysu naprawy protezy (wzór nr 10-C4_O) dla wnioskodawców Obszaru C Zadania nr 4, wypełnione w formie edytowalnej przez dwie niezależne firmy protetyczne a następnie wydrukowane, opatrzone datą, pieczęcią firmową i podpisane przez osobę sporządzającą,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku
    z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar C Zadanie nr 5pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego
o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona lub jest osobą do lat 18 i posiada:
  • znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dysfunkcję narządu ruchu, powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się,
  • zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie skutera o napędzie elektrycznym lub wózka ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym.
  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 5.000 zł.
  2. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 35% ceny brutto.

 

  1. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

 

  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności
    lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia/skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • faktura proforma (lub inny dokument gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy – zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

Moduł I Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej tj. dziecka będącego pod opieką wnioskodawcy, przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką (dziennego opiekuna, niani lub w ramach klubu dziecięcego, punktu przedszkolnego, zespołu wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole)

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która:
  • posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • jest aktywna zawodowo, to znaczy:
    1. jest zatrudniona lub
  1. jest zarejestrowana w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna lub
  2. jest zarejestrowana w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy
    i nie pozostająca w zatrudnieniu,
  • pełni rolę przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego dziecka.

Przez pojęcie zatrudnienia rozumie się :

1) stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, zawartej na czas nieokreślony
lub określony, jednakże nie krótszy niż 3 miesiące,

2) stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy
o pracę, jeżeli na podstawie przepisów szczególnych pracownik został powołany na czas określony; okres ten nie może być krótszy niż 3 miesiące,

3) działalność rolniczą w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2019 r. poz. 299, z późn. zm.),

4) działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz. 646, z późn. zm.),

5) zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej na okres nie krótszy
niż 6 miesięcy (okresy obowiązywania umów następujących po sobie, sumują się),

6) staż zawodowy w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 z późn. zm.),

okresy zatrudnienia wnioskodawcy w ramach ww. mogą się sumować, jeśli następują
po sobie w okresie nie dłuższym niż 30 dni, przy czym czas przerwy nie wlicza się w okres zatrudnienia.

 

  1. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2019 r. wynosi 200 zł miesięcznie, tytułem kosztów opieki nad jedną (każdą) osobą zależną (dzieckiem).

 

  1. Wysokość minimalnego udziału własnego Wnioskodawcy wynosi 15% ceny brutto.

 

  1. Wnioski i załączniki:

 

  1. Pozostałe dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:
  • kserokopia/skan aktualnego orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • kserokopia/skan aktu urodzenia dziecka/dzieci,
  • zaświadczenie potwierdzające fakt uczęszczania każdego dziecka
    do żłobka/przedszkola oraz wysokość miesięcznych kosztów opieki nad każdym dzieckiem, wystawione przez właściwą placówkę,
  • w przypadku osoby niezatrudnionej zaświadczenie potwierdzające rejestrację
    w urzędzie pracy jako osoby poszukującej pracy lub jako osoby bezrobotnej,
  • w przypadku osoby zatrudnionej – zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia wystawione przez pracodawcę,
  • w przypadku osoby uczącej się – zaświadczenie potwierdzające poziom kształcenia wystawione przez szkołę/uczelnię,
  • w przypadku osoby niepełnosprawnej poszkodowanej w wyniku żywiołu lub innych zdarzeń losowych – kserokopia decyzji o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych bądź inny dokument, wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, policję) potwierdzający, że osobę niepełnosprawną dotknęło inne zdarzenie losowe skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie).

 

 

Warunki wykluczające uczestnictwo w Module I programu „Aktywny samorząd”– wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec Powiatu Pabianickiego i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach,

Środki finansowe stanowiące udział własny Wnioskodawcy nie mogą pochodzić ze środków PFRON.

Częstotliwość udzielania pomocy w ramach Modułu I:

  1. Obszar A, Obszar C Zadanie nr 1, 3 i 5 – ponowna pomoc może być udzielona
    po upływie 3 lat, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy,
  2. Obszar C Zadanie nr 2 i 4 oraz Obszar B Zadanie nr 5 – ponowna pomoc może być udzielona po zakończeniu okresu gwarancji na przedmiot/usługę wcześniej dofinansowaną,
  3. Obszar B – Zadanie nr 1, 2, 3, 4 – ponowna pomoc może być udzielona po upływie
    5 lat, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy.

Dokumenty, związane z realizacją programu „Aktywny samorząd” zostały umieszczone na witrynie internetowej PFRON. Została utworzona odrębna skrzynka pocztowa na potrzeby wdrażanego programu (as@pfron.org.pl), gdzie samorządy powiatowe i osoby niepełnosprawne mogą kierować korespondencję, dotyczącą programu.

Dofinansowanie w ramach Modułu I będzie następowało na pisemny wniosek osoby niepełnosprawnej, zawierający uzasadnienie wskazujące na związek udzielenia dofinansowania z możliwością realizacji celów programu. Wniosek będzie można złożyć do jednostki organizacyjnej samorządu powiatowego, właściwego dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

W przypadku mieszkańców Powiatu Pabianickiego wnioski należy składać
do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach przy ul. Traugutta 6a,
pokój 3/4, tel. 42 215 66 60 wew. 1.

 

Dodatkowe informacje dla Wnioskodawców:

W ramach naboru wniosków w 2019 roku Wnioskodawców obowiązują również przepisy
i regulacje zawarte w następujących dokumentach:

  1. Zasadach programowych pilotażowego programu „Aktywny samorząd,
  2. Kierunkach działań oraz warunkach brzegowych obowiązujących realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2019 roku,
  3. Zasadach dotyczących wyboru, dofinansowania i rozliczania wniosków o dofinansowanie w ramach modułu I i II pilotażowego programu „Aktywny samorząd”. 

Powyższe dokumenty znajdą Państwo również na stronie http://www.pfron.org.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OGŁOSZENIA I PRZETARGI

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach poszukuje dwóch osób na stanowisko: koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej

W związku z realizacją Projektu pn.: „Razem damy radę” realizowanego w powiecie pabianickim, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie[…]

Szczegóły >>

Zaproszenie do złożenia oferty na realizację zadania „Zorganizowanie 2-dniowego wyjazdowego treningu gospodarowania budżetem domowym dla łącznie 20 osób, uczestników projektu Lepsze jutro”

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach zawiadamia o unieważnieniu zapytania ofertowego na realizację zadania : „Zorganizowanie 2-dniowego wyjazdowego treningu gospodarowania budżetem domowym dla łącznie 20 osób,[…]

Szczegóły >>