Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – 116-111
Telefon dla osób doznających przemocy domowej – 800-120-002
Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 726 611 611 w godzinach 15.00 – 18.00. Z kolei od godziny 18.00 do 21.00 specjaliści dyżurują na Snapchacie i Messengerze (pogadajmytutaj).
Mamo, nie pij w ciąży!
9 września obchodzimy Światowy Dzień FAS.
Zespół Płodowy (FAS) to zespół wad rozwojowych, które pojawiają się u dzieci, których matki piły alkohol podczas ciąży. Skutki picia alkoholu przez kobietę w ciąży mogą być bardzo poważne i obejmują zarówno wady fizyczne, jak i zaburzenia neurologiczne i behawioralne.
Zachęcamy do zapoznania się z kampanią społeczną
FASOFF „Nie pij w ciąży. Bądź #fasoff” : https://www.domwlodzi.org/pl/fasoff/
Akcja prowadzona przez Fundację „Dom w Łodzi”, wraz z Kompanią Piwowarską, w tym roku pod hasłem „Pijąc alkohol w ciąży życzysz dziecku oby było chore”, promuje abstynencję w trakcie trwania ciąży.
Odwróćmy razem kieliszki!
Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
- a) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
- b) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
- c) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
- d) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
- e) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
Osoby doznające przemocy domowej, osoby stosujące przemoc domową lub świadkowie przemocy domowej mogą uzyskać w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach niezbędne informacje oraz pomoc w formie poradnictwa specjalistycznego w godzinach pracy urzędu w pokoju nr 19, I piętro.
Godziny pracy radcy prawnego:
wtorek: 13:00-17:00
czwartek: 08:00-12:00
piątek: 08:00 – 15:00
Psycholog i pracownik socjalny przyjmują interesantów:
poniedziałek, środa, czwartek: 08:00-16:00
wtorek: 08:00-17:00
piątek: 08:00- 15:00.
- Informator dla osób stosujących przemoc domową:Baza teleadresowa instytucji samorządowych, podmiotów oraz organizacji pozarządowych realizujących na terenie powiatu pabianickiego działania wobec osób stosujących przemoc domową.
- 2024 VII informator
INFORMATOR Z DNIA 26 LIPCA 2024 r.
Baza teleadresowa instytucji samorządowych, podmiotów oraz organizacji pozarządowych realizujących na terenie powiatu pabianickiego działania adresowane do osób stosujących przemoc domową.Podmioty realizujące w 2024 roku na terenie powiatu pabianickiego ofertę oddziaływań adresowanych do osób stosujących przemoc domową:l.p. Nazwa Adres Telefon, e-mail Oferta 1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach ul. Traugutta 6a 95-200 Pabianice
(42) 215-66-60 w. 4 Oferta dla mieszkańców powiatu pabianickiego. Poradnictwo socjalne, psychologiczne, prawne. Pon., śr., czw.: 8:00–16:00, Wt. 8:00–17:00, Pt. 8:00–15:00
2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobroniu ul. 11 Listopada 9 95-082 Dobroń
(42) 43 677 26 83 Oferta dla mieszkańców gminy Dobroń. Wsparcie w ramach działań Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ksawerowie ul. Kościuszki 3h 95-054 Ksawerów
(42) 213-89-83 Oferta dla mieszkańców gminy Ksawerów. Pomoc psychologiczna po wcześniejszym ustaleniu terminu.
3. Punkt Konsultacyjny ds. Przemocy
Wydział Profilaktyki
i Wspierania Rodziny
Miejskiego Centrum Pomocy Społecznej w Pabianicachul. Partyzancka 31 95-200 Pabianice
(42) 215-42-11 Oferta dla mieszkańców miasta Pabianice. Konsultacje psychologiczne.
4. Konstantynowskie Centrum Pomocy Rodzinie ul. Słowackiego 11 95-050 Konstantynów
(42) 211-40-01 Oferta dla mieszkańców gminy Konstantynów. Spotkania z terapeutą uzależnień i psychologiem.
5. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lutomiersku Pl. Jana Pawła II Nr 12 95-083 Lutomiersk
(43) 677-50-011 w.213 Oferta dla mieszkańców gminy Lutomiersk. Pomoc psychologiczna, wsparcie w ramach działań Zespołu Interdyscyplinarnego
Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z dnia 1 czerwca 2018 roku, poz. 1061) zwanego dalej „rozporządzeniem” świadczenie dobry start przysługuje rodzinom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka, dyrektorom placówek opiekuńczo – wychowawczych, dyrektorom regionalnych placówek opiekuńczo – terapeutycznych – raz w roku na dziecko* oraz osobom uczącym się ** – raz w roku.
Świadczenie dobry start przysługuje wyżej wymienionym osobom w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, w wysokości 300 złotych.
Wsparcie polega na przyznaniu na dziecko raz w roku świadczenia „dobry start” w wysokości 300 zł.
Świadczenie przysługuje bez względu na dochód rodziny.
Świadczenie dobry start przysługuje do ukończenia:
1) przez dziecko lub osobę uczącą się 20 roku życia,
2) przez dziecko lub osobę uczącą się 24 rok życia w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Świadczenie dobry start przysługuje także w przypadku:
1) ukończenia 20 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 20 rok życia,
2) ukończenia 24 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 24 rok życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.
W przypadku dziecka biorącego udział w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych, świadczenie dobry start przysługuje nie wcześniej niż od roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7 rok życia.
Świadczenie dobry start przysługuje:
1) obywatelom polskim,
2) cudzoziemcom:
a) obywatelom Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Szwajcarii,
b) jeżeli wynika to z wiążących Rzeczpospolitą Polską dwustronnych umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym,
c) przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach (Dz. U. z 2017 roku poz. 2206i 2282 oraz z 2018 roku poz. 107 i 138), jeżeli zamieszkują z członkami rodzin za terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d) posiadającym kartę pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy”, jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem obywateli państw trzecich, którzy uzyskali zezwolenie na pracę na terytorium państwa członkowskiego na okres nieprzekraczający sześciu miesięcy, obywateli państw trzecich przyjętych w celu podjęcia studiów lub pracy sezonowej oraz obywateli państw trzecich, którzy mają prawo do wykonywania pracy na podstawie wizy,
e) przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej na podstawie:
– zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa w art. 139a ust. 1 lub 139o ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach, lub
– dokumentu pobytowego, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. A rozporządzenia Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 roku ustanawiającego jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002 roku, str. 1 z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 3 z późn. zm.) z adnotacją „ICT”, wydanego przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej, i gdy ich pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest wykonywanie pracy w charakterze pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika odbywającego staż w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 3 pkt 13b ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach przez okres nieprzekraczający 90 dni w okresie 180 dni
– jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem cudzoziemców, którym zezwolono na pobyt i pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres nieprzekraczający dziewięciu miesięcy, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
Świadczenie dobry start nie przysługuje:
1) jeżeli dziecko lub osoba ucząca się zostały umieszczone w domu pomocy społecznej, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym, zakładzie karnym, szkole wojskowej lub innej szkole, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie;
2) na dziecko z tytułu rozpoczęcia rocznego przygotowania przedszkolnego.
Niepoinformowanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach organu właściwego prowadzącego postępowanie w sprawie świadczenia dobry start o zmianach, o których mowa powyżej, może skutkować powstaniem nienależnie pobranych świadczeń, a w konsekwencji koniecznością ich zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie.
Osoba, która pobrała nienależnie świadczenie dobry start, jest obowiązana do jego zwrotu.
1. Za niezależnie pobrane świadczenie dobry start uważa się:
1) świadczenie dobry start wypłacone na podstawie fałszywych oświadczeń lub dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd przez osobę pobierającą to świadczenie;
2) świadczenie dobry start wypłacone mimo brak prawa do tego świadczenia;
3) świadczenie dobry start wypłacone osobie innej niż osoba uprawniona do tego świadczenia, z przyczyn niezależnych od organu, który przyznał to świadczenie.
2. Od kwoty nienależnie pobranego świadczenia dobry start naliczane są odsetki ustawowe za opóźnienie.
Zgodnie z § 3 rozporządzenia ilekroć jest mowa o:
dziecku – oznacza to uczące się w szkole: dziecko, które zostało umieszczone w pieczy zastępczej oraz osobę, o której mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, zwanej dalej „ustawą”;
osobie uczącej się – oznacza to osobę usamodzielnianą, o której mowa w ustawie;
niepełnosprawności – oznacza to:
a) potrzebę kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. 996 i 1000) albo potrzebę kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 312 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949),
b) potrzebę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia psychicznego, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe lub potrzebę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 312 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe,
c) umiarkowany stopień niepełnosprawności, przez który rozumie się:
– niepełnosprawność w umiarkowanym stopniu w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
– całkowitą niezdolność do pracy orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
– posiadanie orzeczenia o zaliczeniu do II grupy inwalidów,
d) znaczny stopnień niepełnosprawności, przez który rozumie się:
– niepełnosprawność w stopniu znacznym w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
– całkowitą niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
– stałą albo długotrwałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji albo trwałą lub okresową całkowitą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji, orzeczoną na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników w celu uzyskania świadczeń określonych w tych przepisach,
– posiadanie orzeczenia o zaliczeniu do I grupy inwalidów,
– niezdolność do samodzielnej egzystencji orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych lub przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników;
Szkole – oznacza to szkołę podstawową, dotychczasowe gimnazjum, szkołę ponadpodstawową i dotychczasową szkołę ponadgimnazjalną, z wyjątkiem szkoły policealnej i szkoły dla dorosłych, szkołę artystyczną, w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki, a także młodzieżowy ośrodek socjoterapii, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy;
* UWAGA: Rodziny zastępcze, osoby prowadzące rodzinne domy dziecka, dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorzy regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych, osoby uczące się będące osobami usamodzielnianymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wniosek składają bezpośrednio u starosty właściwego ze względu na zamieszkanie osoby ubiegającej się o świadczenie dobry start na dziecko umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej, miejsce zamieszkania osoby uczącej się będącej osobą usamodzielnianą w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ubiegającej się o świadczenie dobry start, siedziby placówki opiekuńczo-wychowawczej lub regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej w przypadku dziecka umieszczonego w instytucjonalnej pieczy zastępczej.
** UWAGA: Osoby uczące się nie będące osobami usamodzielnianymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, opiekunowie faktyczni i opiekunowie prawni składają wniosek bezpośrednio w organie właściwym, którym jest właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie dobry start.
Przyznanie świadczenia dobry start nie wymaga wydania decyzji. Odmowa przyznania świadczenia dobry start oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego świadczenia dobry start wymagają wydania decyzji.
Organ właściwy przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu świadczenia dobry start na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku. W przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej organ właściwy odbierając wniosek od wnioskodawcy informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu świadczenia dobry start.
Wniosek składa się w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach właściwym ze względu na miejsce odpowiednio zamieszkania osoby ubiegającej się albo siedziby placówki opiekuńczo-wychowawczej albo regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.
Wniosek na świadczenie „dobry start”
Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia dobry start są przyjmowane od dnia 1 sierpnia danego roku do dnia 30 listopada danego roku, w przypadku wniosków składanych drogą elektroniczną – od dnia 1 lipca danego roku do dnia 30 listopada danego roku.
Wnioski złożone po upływie terminu pozostawia się bez rozpatrzenia.
Ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz wypłata świadczenia następuje w terminie 2 miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami, przy czym w przypadku wniosków o ustalenie prawa do świadczenia dobry start złożonych wraz z dokumentami w lipcu lub sierpniu ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz wypłata przysługującego świadczenia następuje nie później niż do dnia 30 września.
Na terenie Powiatu Pabianickiego funkcjonują 2 domy pomocy społecznej, tj.:
1.Dom Pomocy Społecznej dla osób przewlekle somatycznie chorych w Pabianicach, ul Wiejska 55/61 z filią przy ul Łaskiej 86 – 195 miejsc.
2.Dom Pomocy Społecznej dla kobiet przewlekle psychicznie chorych w Konstantynowie Łódzkim, Bechcice 3 – 143 miejsca.
Zgodnie z Zarządzeniem Starosty Pabianickiego Nr 120.15.2024 z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie ustalenia średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca w domach pomocy społecznej prowadzonych przez Powiat Pabianicki w 2024 roku :
– Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej w Pabianicach w roku 2024 wynosi: 6 300 zł.
– Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej „Pod Dębami” w Konstantynowie Łódzkim w roku 2024 wynosi 6 300 zł.
Sprawa załatwiana jest w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach, ul. Traugutta 6A pokój nr 8
Repatriacja oznacza powrót do ojczyzny osób pochodzenia polskiego i jest jednym ze sposobów nabycia polskiego obywatelstwa. Prawo to przysługuje wyłącznie osobom, które nie posiadają polskiego obywatelstwa i pragną przesiedlić się na stałe do Rzeczypospolitej Polskiej. Pomoc dla repatriantów po przybyciu do Polski:
1.Jednorazowa pomoc finansowa
Pełnomocnik Rządu do Spraw Repatriacji udziela repatriantowi oraz członkom jego najbliższej rodziny, jednorazowo, w drodze decyzji, pomocy finansowej na:
1.pokrycie kosztów przejazdu lub przelotu oraz przewozu mienia do Rzeczypospolitej Polskiej w wysokości dwukrotnej ceny biletu kolejowego ze stacji najbliższej zamieszkaniu repatrianta do miejsca osiedlenia się w Polsce;
2.zagospodarowanie i bieżące utrzymanie, w wysokości dwukrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto;
3.pokrycie kosztów związanych z podjęciem w Polsce nauki przez małoletniego podlegającemu obowiązkowi szkolnemu w wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia na każde dziecko.
Pomoc na pokrycie kosztów podróży może przyznać też konsul. Dotyczy to osób, którym konsul wydał wizę repatriacyjną, a które nie posiadają wystarczających środków na pokrycie kosztów podróży do RP.
Zgodnie z art.17 ust.1 ustawy o repatriacji właściwym do udzielenia pomocy jest pełnomocnik rządu, który wydaje decyzję o przyznanej pomocy finansowej. Kwotę pomocy finansowej na podstawie decyzji pełnomocnika wypłaca Starosta za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
Sprawa załatwiana jest w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach, ul. Traugutta 6A pokój nr 8
2.Pomoc finansowa na remont, adaptację lub wyposażenie lokalu
Starosta właściwy ze względu na miejsce osiedlenia się repatrianta udziela na jego wniosek pomocy finansowej na częściowe pokrycie kosztów związanych z remontem, adaptacją lub wyposażeniem lokalu mieszkalnego. Maksymalna wysokość pomocy to 6000 zł na repatrianta i każdego członka jego najbliższej rodziny. Kwota ta co roku podlega waloryzacji. Repatriant może złożyć powyższy wniosek w terminie dwóch lat od dnia nabycia obywatelstwa polskiego.
Zgodnie z art.17 ust. 2 ustawy o repatriacji o pomoc należy zgłosić się do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Starosty, złożyć wniosek wraz z załącznikami:
- -wniosek o przyznanie pomocy finansowej ze środków budżetu państwa na częściowe pokrycie poniesionych, udokumentowanych przez repatrianta kosztów związanych z remontem, adaptacją lub wyposażeniem lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej;
- -wykaz faktur i /lub rachunków, przelewów za zakup towarów i usług (oprócz usługi transportu) wraz z oryginałami dokumentów, wystawione na wnioskodawcę;
- -dokument, z którego wynika tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu mieszkalnego – akt notarialny potwierdzający zakup mieszkania lub umowa najmu mieszkania ;
- -kopię decyzji wojewody w sprawie potwierdzenia posiadania przez wnioskodawcę obywatelstwa polskiego;
- -kopię dowodu osobistego;
- -potwierdzenie zameldowania;
- -odpis aktu urodzenia dzieci do wglądu;
- -odpis skrócony aktu małżeństwa do wglądu;
- -oświadczenie repatrianta wskazujące nr konta bankowego.
Sprawa załatwiana jest w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Pabianicach, ul. Traugutta 6A pokój nr 8
3.Pomoc finansowa na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych
Pełnomocnik Rządu do Spraw Repatriacji udziela pomocy finansowej na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na podstawie:
1.oświadczenia obywatela polskiego, będącego jego wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem, zawierającego zobowiązanie do zapewnienia warunków do osiedlenia się przez okres nie krótszy niż 2 lata lub
2.decyzji Pełnomocnika w sprawie przyznania miejsca w ośrodku adaptacyjnym.
Pomocy udziela się w formie dopłaty do:
- -czynszu najmu lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego (nie więcej niż cena lokalu określona w umowie),
- -opłaty do zakwaterowania w domu studenckim (do 300 zł miesięcznie),
- -kosztów nabycia lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego (do 300 zł miesięcznie).
Łączna wysokość powyższej pomocy finansowej nie może przekroczyć 25 000 złotych na repatrianta oraz każdego członka jego najbliższej rodziny.
Pomocy finansowej na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych można udzielać w okresie nie dłuższym niż 10 lat od dnia przybycia repatrianta do Polski lub opuszczenia przez niego ośrodka adaptacyjnego.
Zgodnie z art.17 b ustawy o repatriacji Pełnomocnik Rządu do Spraw Repatriacji, udziela pomocy finansowej na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, na wniosek repatriant
Pomoc integracyjna na terenie RP
Pomoc integracyjna przysługuje uchodźcom, którzy w Polsce uzyskali:
– status uchodźcy
– ochronę uzupełniającą
Pomoc ta jest udzielana tylko w ramach programu integracji(IPI). Przyznanie pomocy jest poprzedzone wywiadem środowiskowym (w miejscu zamieszkania), to znaczy po rozpoznaniu przez pracownika socjalnego sytuacji rodzinnej, zdrowotnej materialnej, zawodowej, znajomości języka polskiego wnioskodawcy i członków jego rodziny oraz po uzgodnieniu programu integracyjnego.
Pomoc ta ma na celu wsparcie procesu integracji, a przysługuje uchodźcom od miesiąca kalendarzowego, w którym wystąpili z wnioskiem o jej udzielenie wraz
z kompletem dokumentów. Pomoc dla przebywających w ośrodku dla cudzoziemców przysługuje począwszy od miesiąca kalendarzowego, w którym opuścili ośrodek.
Pomoc udzielana jest na okres do 12 miesięcy, licząc od miesiąca złożenia kompletnego wniosku, po uprzednim rozpoznaniu przez pracownika socjalnego sytuacji rodziny (wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania) i opracowaniu indywidualnego programu integracji(IPI).
Pomoc obejmuje:
- -Świadczenia pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego
Przyznane środki mogą być wydatkowane na bieżące utrzymanie, w tym w szczególności na wyżywienie, ubranie, obuwie, opłaty związanych z utrzymaniem mieszkania, leczenie, zakup środków higieny. Świadczenia te mają także służyć na pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego.
- -Opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne
Są one opłacane najczęściej wobec osób, które z racji wieku lub niepełnosprawności, poprzez rejestrację Urzędzie Pracy, jako osoby bezrobotne nie mogą być objęte ubezpieczeniem zdrowotnym.
- -Specjalistyczne poradnictwo
Specjalistyczne poradnictwo obejmuje udzielanie rad, wskazówek, informacji. Można w szczególności wyróżnić poradnictwo prawne, psychologiczne, zawodowe, pedagogiczne.